با تشكر از نداي آسماني ۴ براي گرد آوري اين مطلب
حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که خداوند متعال در قرآن مجید آن را مطرح کرده است. خداوند متعال در سورۀ نور در این باره می¬فرماید: “به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو ¬گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار¬ نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و ديگر محرمهاو نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده¬ اند دانسته شود… “(۱) بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پایين (وجه و كفين) از حكم حجاب استثنا شده اند و در آيه هم قراینى بر اين استثنا وجود دارد؛ از جمله:
الف. استثنای زينت ظاهر در آيۀ فوق، خواه به معناى محل زينت باشد يا خود زينت، دليل روشنى است بر اين كه پوشاندن صورت و كفين لازم نيست.
ب. مفهوم دستور آيۀ فوق در مورد انداختن گوشۀ مقنعه [و روسری] به روى گريبان، که منظور، پوشانيدن تمام سر و گردن و سينه است و سخنى از پوشانيدن صورت در آن نيست، قرينۀ ديگرى بر اين مدعا است(۲). شواهد تاريخى نيز نشان مىدهد كه نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبۀ عمومى نداشته است.) ۳)
ائمۀ طاهرین (ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیۀ شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کرده¬اند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق) می¬ گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهران¬ خود آشکار کنند، محسوب می¬شود؟ حضرت فرمود: “بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پایین تر است از زینت حساب می شود…”.) ۴)
همچنین مسعدة بن زیاد از امام صادق (ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در بارۀ زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: “صورت و دو کف دست”.(۵)
البته باید به دو نکته توجه داشت:
-۱ از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش باشد و مفسده ای را هم به همراه نداشته باشد.)۶(
۲ - در مواردی که بیان می شود پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه¬ای بین آن دو نیست و آنچه در این جا بدان پرداختیم مسئلۀ اوّل است.(۷(
—————————————–
۱-نور، ۳۱، ترجمۀ آیتی.
۲-توضيح: در شأن نزول این آیه گفته اند که عرب ها در آن زمان روسرى و مقنعهاى مىپوشيدند كه دنبالۀ آن را روى شانهها و پشت سر مىانداختند، به طورى كه مقنعه پشت گوش آنها قرار مىگرفت و تنها سر و پشت گردن را مىپوشاند، ولى قسمت زير گلو و كمى از سينه كه بالاى گريبان قرار داشت، نمايان بود. اسلام اين وضع را اصلاح كرد و دستور داد دنبالۀ مقنعه را از پشت گوش يا پشت سر جلو آورده و به روى گريبان و سينه بيندازند. نتيجه آن بود كه تنها گردى صورت باقى مىماند و بقيۀ بدن پوشانده مىشد.
۳ - تفسير نمونه، ج ۱۴، ص ۴۵۰ ، ۴۵۱.
۴ - عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَيْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ الزِّينَةِ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّينَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَيْنِ، اصول کافی، ج ۵ ، ص ۵۲۱، باب یحل النظر الیه من المرأة.
۵-عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِينَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْكَفَّيْن”، وسائل الشیعة، ج ۲۰، ح ۲۵۴۲۹، ص ۲۰۳، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ.
۶-نک: استفتائات امام خمینی، ج ۳، ص ۲۵۶، سؤال ۳۳و۳۴؛ توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج۲، ص ۹۲۹؛ نمایه: زن و آشکار کردن آرایش، سؤال ۵۹۸ (شرح بيشتر در زمينۀ بحث فقهى و روائى اين مسئله، در مباحث نكاح در فقه آمده است).
۷- برای آگاهی بیشتر مسئلۀ حجاب،شهيد مطهری، مرتضی، ص ۱۶۴- ۲۳۵.
حد حجاب براي خانمها در قرآن و روايات آمده؟
- اطلاعیه
- درباره ما
- سوالات رایج
- کنفرانس ها
- فرم عضويت
- بدو بدو : راي گيري نوشته برتراولين چهله
- درباره ما

اردیبهشت ۱م, ۱۳۸۷ ساعت: ۸:۵۵ ق.ظ
بنده در یکی از فرومهای اسلامی به نام موسلم فروم مطلبی را در خصوص حجاب خواندم که بسیار متفاوت و تا حدودی مخالف نظر شما بود …لطفا در باره آن مطلب توضحی بدهید.
آدرس آن را مطلب هم http://muslimforum.ir/showthread.php?t=۱۰۸
اردیبهشت ۱۴م, ۱۳۸۷ ساعت: ۱۲:۵۹ ب.ظ
با سلام به شما دوست عزيز
از اينكه به مطالبي كه نوشته ميشود دقت نظر داريد متشكريم
من نظراتي راكه در مورد حجاب اين آقا نوشته بودند خواندم ولي به نظر من هيچ جاي شك وشبه اي نمي باشد زيرا كه ايشان اولا فقط نظرات شخصي وبرداشتهاي خودشان را از آيات حجاب آورده بودند ثانيا اينكه اصلا مشخص نيست كه خود ايشان در چه پايه وسطح علمي هستند كه به اين صراحت نظر ميدهند وثالثا اينكه در بيان احكام دين وحكم شرعي فقيه جامع الشرايط پس ازاجتهادوكوشش بسيار وبا استفاده از ادله هاي گوناگون كه شامل كتاب ،سنت واجماع وعقل مي باشد حكمي را ميدهندپس اينطور كه ايشان مي گويند فقيه نظر شخصي خود را نمي دهد رابعا اينكه علم تفسير علمي نيست كه فقط با استفاده از ظاهر آيات بدست بيايد وهر كسي نميتواند به سادگي قرآن را تفسير كند بلكه بسياري از آيات را بايد بر اساس شان نزول وهمچنين روايات معتبر تفسير كرد .
دوست عزيزم اگر با توجه به موارد گفته شده باز هم ابهامي براي شما باقي مانده حتما بيان كنيد .
خرداد ۲۰م, ۱۳۸۷ ساعت: ۵:۰۵ ق.ظ
از جواب شما متشکرم. اما شما وجود عقل رو کاملا نادیده گرفته اید هرچه باشد ما دانشجو هستیم و الان هم سال ۱۳۸۷ شمسی است. منم اطلاعاتی از ایشون (نویسنده مطلب در اون سایت) ندارم اما دقیقا به همان علت که من و شما از ایشون اطلاعاتی نداریم فکر می کنم بهتر بما کمک می کند تا قضاوت درست تری داشته باشیم. مثلا تمام مطالبی که شما در خصوص ایشون گفتید در مورد هرکس دیگری حتی مراجع محترم ما هم صدق می کند و خوب اینجا بنظر من عقل که تنها وجه تمایز ما از سایر مخلوقات خداوند است نیز بکار گرفته می شود. خوب من آنچه اون آقا نوشته بودند و آنچه شما و یک سایت دیگر نوشته اید رو مقایسه کردم البته من بهمراه چند تا از دوستانم. هر سه ما معتقدیم که در یک قضاوت عادلانه حرف ایشون با منطق و عقل ما حداقل بیشتر جور در می آید. چون تمام مطالب شما به استناد اشخاص است ولی حرف های ایشون به استناد قرآن و عقل خود ما (اگر معتقد باشیم تنها قرآن تحریف نشده است). درست است که عقل ما کامل نیست ولی آیا می توان مطمئن بود که عقل یک مرجع تقلید نیز کامل است. اگر اینطور باشد و یک نفر با سالها درس خواندن در حوزه دین به کمال عقل برسد که خوب کمی قضیه غیر اسلامی می شود. اینرو از قول یکی از دوستانم می نویسم که ایشون در جواب شما می گه؛ مگر استاد مطهری مرجع تقلید بوده است؟ ولی شما به حرف های ایشون استناد کرده اید یا دکتر شریعتی
در ادامه از اونجایی که این مطلب برای من و دوستانم و واقعا خیلی از دختران ایرانی و مسلمان بسیار بسیار مهم است. خواهش من این است که در صورتی که برای راهنمایی به ما می توانید کمکی باشید لطفا بدون پرداختند به شکل و قیافه و پایه و سطح علمی ایشون جواب سوال قبل من رو بدید (با عرض پوزش بسیار) جواب شما بیشتر بقول شهید مطهری یک ترور شخصیت بود تا جواب (بازم ببخشید) البته مشکل و سوال فقط حجاب نیست چون در آن سایت ایشون مطالب دیگری هم دارند که با نظرات شما و سایر دوستان مسلمان فرق دارد و خوب یک فرق اصلی هم این است که ایشون مطالبشون رو با دلیل بیان می کنند و بعضی از وب سایتها (البته نه همه) فقط نظر افرادی رو عنوان می کنند که خوب بالاخره نمی توان گفت، ایشون درست می گه یا اون آقا. در اون سایت هم خیلی افراد عضو هستند و فکر نمی کنم در بین اونها کسی پیدا نشه که سواد دینی اش در حد پاسخ گویی به ایشون نباشه. پس چرا هیچ کس دلیلی در رد حرف های ایشون نمی یاره؟ من خودم از طریق خبر سایت خبرگزاری قرآنی با اون سایت آشنا شدم پس افراد زیادی مثل من بوده اند که خوب بی سواد تیرنشون منم.
البته یک سوال دیگر هم داشتم و اینکه شما (ندا های آسمانی) نویسنده های این سایت دختر هستید یا نه؟
درضمن ببخشید دیر جواب دادم سایتتون رو گم کرده بودم.
خوشحال می شم زود تر به من جواب بدید.
خرداد ۳۱م, ۱۳۸۷ ساعت: ۲:۴۰ ق.ظ
سلام من مطالب شمار و خوندم . چيزي كه مدتهاست ذهن من رو درگير كرده اينه كه چرا اين همه اختلاف نظر تو بيان اين مطالب وجود داره كه باعث درگيري ذهني و ايجاد مشكل براي كساني مثل من ميشه اول اينكه ميخواستم بدونم در قرآن كريم صراحتا” و يا حتي با قيد اشاره اي به چادر شده يا نه؟ و اينكه اساسا” چرا ما ايرانيها چادر رو حجاب برتر ميدونيم؟ من شخصا” كساني رو سراغ دارم كه بدون چادر حجاب كاملي دارن و كساني رو سراغ دارم كه با چادر چه فتنه ها كه نكردن حالا مسئله اينه كه چرا ما سعي ميكنيم حجابمون رو با محروميت كامل كنيم من توي يك مقاله خوندم كه پوشاندن زينتهاي آشكار لازم نيست مثل سرمه و دستبند و… ولي عملا” ميشنوم و ميبينم كه زنان رو از كوچكترين آرايش منع ميكنن حتي زدن كرم به دستها و صورت و يا زدن عطر. ميخواستم بدونم وقتي پيامبر عزيز ما فرمودن من زن و عطر و نماز رو بيشتر از هر چيز ديگه دوست دارم در اين فرمايش كه حالت توصيه و نصيحت داره مخطب فقط مردها هستن و گذشته از مورد زن و نماز عطر زدن براي زن حرامه؟ ببينيد من نميخوام سفسطه كنم ولي به نظر شما استفاده از عطر يا چيزهايي مثل اين چرا براي زن منع ميشه؟ آيا زني كه مجبوره كار كنه فعاليت داشته باشه و كنار اون پوشش كافي هم داشته باشه براي پرهيز از اينكه يه وقت بوي نامطبوعي نداشته باشه مجاز نيست از چيزي مثل عطر استفاده كنه؟ لطفا” بفرماييد چرا حجاب مساوي با محروميت شده؟
تیر ۲م, ۱۳۸۷ ساعت: ۱:۴۱ ب.ظ
سلام علیکم
چون این بحث حجاب خیلی کلیشه ای شده (البته از اهمیت نیفتاده) و من هم در حال حاظر وقت پاسخگویی رو ندارم تنها عرض میکنم که:
در مورد این که توی قران به حجاب از طریق چادر ایا اشاره شده یا نه باید بگم که اگر هم در قران چنین مساله ای ذکر نشده، دلیل بر ترک چادر نمیشه چون بسیاری از احکام ما هستن که نص خاصی از اون در قران وجود نداره اما زمانی که به احادیث معتبر شیعه مثل کتب اصول کافی - وسایل الشیعه - عیون اخبار الرضا(ع) - بحاروالانوار و …. مراجعه میکنیم می بینیم که ائمه (سلام الله علیهم اجمعین) در مورد حجاب نظرات و احکامی رو بیان کردن که هیچ آیه ای دال بر اون ها وجود نداره(البته در بحث تاویل و تفسیر قران میشه گفت که ایه وجود داره، اما برحسب ظاهر افراد عادی قادر به درک مطلب نیستن و باید به راهنما . ائمه. مراجعه کرد).
در مورد این که ایرانیان چادر رو حجاب برتر میدونن این دلیلش اینه که چادر به عنوان یه سپر نگاه شکن باعث میشه که نظر مرد رو نسبت به زن از بین ببره (البته مرد بد چشم رو نمیشه کاریش کرد!) در مورد عطر و سایر موال زینتی و آرایشی هم چون باعث تحریک قوه جنسی جنس مخالف میشه باعث حرام شدن این مسائل میشه و نباید زن نامحرم از زیور الات استفاده بشه.
در مورد حدیثی هم که از رسول گرامی اسلام(ص) بیان شد باید عرض کنم که استفاده از اینجور وسایل (عطر وزیور الات) تنها برای همسر و شوهر و محرم مجاز هست نه غیر اون! چون باعث ایجاد گناه میشه. همین قضیه در مورد مرد هم مصداق داره؛ اگه مردی با زدن عطر باعث تحریک شهوت جنس مخالف خودش بشه کارش حرام و جایز نیست. برای رفع بوی بد عرق هم میشه از مواد ارایشی که بوی کمتری دارن استفاده کرد به اندازه!
اللهم عجل لولیک الفرج
—
یا علی مدد
اسفند ۴م, ۱۳۸۷ ساعت: ۳:۳۸ ق.ظ
لينكم كنيد
فروردین ۱م, ۱۳۸۸ ساعت: ۷:۴۴ ق.ظ
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۳۱)
بگو به زنان(ي كه ميخواهند)مومن (باشند . براي ايمان آوردن بقرآن اجباري از طرف پيامبر(ص) بر ما نيست: وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمينَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ سُرادِقُها وَ إِنْ يَسْتَغيثُوا يُغاثُوا بِماءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرابُ وَ ساءَتْ مُرْتَفَقاً (۲۹ الكهف) بگو حق از رب تان . حال هر كه خواست مومن شود و هركه خواست كافر . ما آماده كرديم براي ظالمين آتشي كه احاطه كرد آنها را اطرافش و اگر فريادرس بخواهند بفريادشان مي رسند با آبي مانند فلز مذاب كه صورتها را پخته مي كند بد نوشيدني اي و بد اجتماعي است) … و آشكار نكنند زينت خود را جز آنمقداري كه قهرا ظاهر است از آن … و آشكار نكنند زينتشان را مگر براي شوهرانشان يا … كودكان كسانيكه بر عورات زنان آگاه نشدند و نزنند با پاهايشان تا دانسته شود آنچه مخفي دارند از زينتشان وتوبه كنيد همگي به سوي خدا اي مومنان شايد به بقا در خير برسيد .
ايا صحيح است كه فكر كنيم پروردگار گفته است اي زن جوان اگر صورتت و دستهايت را پوشيدي پوشيدي اگر هم نپوشيدي خودت ميداني از نظر من هيچ اشكالي ندارد اما هرگز نبايد جوري راه روي كه صداي النگو يا دستبندت يا پاشنه ي كفشت فهميده شود . نه هرگز صحيح نيست همچين فكري بكنيم بلكه وقتي نهي ميكند از شنيده شدن صداي اشياء بيجاني كه مطلوب مرد نيست حتما وحتما راضي به ديده شدن صورت و دست كه مورد طلب هستند نيست
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (۶۰)[النور، سوره ي ۲۴ام]
و نشستگان از زنان آنهاكه اميد ندارند هيچ ازدواجي پس نيست بر انان گناهي كه بگذارند پوشش شان را غير ظاهرشوندگان با زينت و طلب پوشيدگي بهتر است برايشان و الله شنوا و داناست
آيا بگذارند چه پوششي را .ميتوان تصور كرد بگذارند پوشش صورت و دستهايشان را (شايد باضافه پا و مو ) ولي درست نيست فكر كنيم بگذارند پوشش بقيه تنشان را
و نبايد فرسودگي صورتشان را با آرايش جبران كنند
اما باز طلب پوشيدگي كردن بهتر است براي زنان مسن. يعني زنان جوان واجب است صورت بدون آرايششان را بپوشند با لباسهايي كه خداوند آفريده .همچنانكه در تورات از روبنده چندين جا نام برده شده و زن حضرت ابراهيم و اسحاق و يعقوب و موسي و پيامبر مان و دختران ايشان و همه ي زنان اصحاب و مومنين بعدي در طول قرون صورتهايشان را مي پوشيده اند و حضرت زينب سلام الله عليها فرزند امام علي (ع) وقتي بعد از روز عاشورا همراه بقيه زنها و بچه ها و امام سجاد(ع) بشكل اسير به كاخ يزيد برده شدند آنجا خطبه اي خواندند و در قسمتي از آن فرموده اند قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ پوششهاي دختران رسول خدا را هتك كردي وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ و آشكار كردي (وجوه=)صورتهاشان را تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ ميرانند آنان را دشمنان از شهري به شهري وَ يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ و نظر ميكنند بانها مردم بين راه وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيف و ميبيند صورتهايشان را نزديك و دور و پست و شريف بحارالأنوار ج ۴۵ ص۱۳۳ .
يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (۳۲)
اي زنان پيامبر نيستيد مثل يكي از زنان اگر تقوا داشته باشيد پس نرمي نكنيد با قول تا طمع كند آنكه در قلبش مرض است و بگوئيد حرفي معروف
حال آيا پروردگار مان بزنان اجازه داده كه لطافت نشان دهيد با صورت تا طمع كند انكه مريض است (و بگناه بيفتد آنكه نيست) و نپوشيد پوشيه اي نيكو . هرگز همچين اجازه اي نداده
و قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (۳۳)
و قرار گيريد در خانه هايتان و تبرج نكنيد تبرج جاهليت اول … .
• منظور از “قرار گيريد در خانه هايتان”اين نيست كه هرگز خارج نشويد بلكه يعني سعي نكنيد بيشتر در بيرون باشيد تا در خانه . زيرادر ايه ۵۹ همين سوره زنان در بيرون از خانه اند .
• در لغت نامه لسان العرب در معني تبرج امده :تبرجت(تبرج كرد)المراة(زن):اظهرت(يعني ظاهر كرد)وجهها(صورتش را)
• البته زن پيامبري كه مخاطب ايه قبلي است هيچوقت مثل زنان فاسد صورتش را براي مردان باز نميكند منظور اينست كه حتي اگر با پوشش كامل بيش از نياز در ميان مردم بچرخيد اين عمل شما زنان مومن مثل عمل زنان فاسد است.
همانطور كه در تاريخ آمده به يكي از زنان پيامبر گفتند شما چرا بار ديگر به حج نمي آئيد ايشان فرمود من حج واجبم را بجا آورده ام ديگر از خانه ام بيرون نميروم بدليل امر خداوند در ايه ۳۳ احزاب .
• همانطور كه حديث ( فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى قَالَ أَيْ سَتَكُونُ جَاهِلِيَّةٌ أُخْرَى بحارالأنوار ۲۲ ۱۸۹ )اشاره دارد خداوند كلمه ي “اول” را به “جاهليت”اضافه كرده كه به زنان بفهماند جاهليت ديگري مي آيد
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلى طَعامٍ غَيْرَ ناظِرينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسينَ لِحَديثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيي مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيماً (۵۳)
اي كساني كه ايمان اورده ايد داخل خانه هاي پيامبر نشويد مگر اينكه برايتان اجازه داده شود بسمت غذا … و هنگامي كه درخواست كرديد از زنان شيء اي درخواست كنيد از انها از پشت حجاب اي اين پاكتر است براي قلبهايتان و قلبهايشان… .
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (۵۹)[الأحزاب ، سوره ي ۳۳ام]
اي نبي بگو به همسرانت و دخترانت و زنان مومنان نزديك كنند بر خود از جلباب هايشان اين نزديكتر است تا شناخته شوند در نتيجه اذيت نشوند و خداوند غفور و رحيم بود .
• معني جلباب چيست؟
اولا در عقب آيه ۵۳ آمده و شبيه بان است پس معلوم مي شود كه جلباب مثل همان پرده (مذكور در آيه۵۳) است اما بايد دور خودش نگه دارد و با خود ببرد.
ثانيا از خود همين آيه معلوم است جلباب لباس پوشيدني نيست (مثل مانتو) چون واضح است زنان مومن قبل از اين آيه بدون آن نمي آمده اند به مسجد يا محل ديگر .
ثالثا كلمه ي “يدنين” بمعني “نزديك نگه دارند” معلوم مي كند كه لباس دوخته شده نيست بلكه جامه ي وسيع است كه بايد نزديك نگه دارند.
رابعا در حديث به مسجد تشريف بردن حضرت زهرا سلام الله عليها آمده خودشان را بعد از پوشيدن سر و صورت به جلباب شان پيچيدند و چنان بلند بوده كه قدم رويش مي گذاشتند
خامسا و در لغت نامه ي لسان العرب و غير آن آمده جلباب يعني: جامه اي است سرتاسري و وسيع كه تمام بدن را ساتر مي شود و زن آنرا روي همه ي لباس هايش مي پوشد.
• ثانيا واضح است اين ايه به اين معني نيست كه آهاي زنان پيغمبر و دخترانش و زنان مومنه به شلوارهاي تنگ و مانتوهاي كوتاه و روسري اكتفا نكنيد بلكه چادر بپوشيد تا اذيت نشويد نه خير هرگز به اين معني نيست زيرا اين زنان مومنه بعد از آيات ۳۲ و۳۳ و۵۳ كه قبل از اين ايه نازل شده اند هرگز به روسري اكتفا نمي كنند كه صورتشان باز باشد و مانتوشان تنگ نيست تا اندامشان معلوم باشد يا مانتوشان كوتاه نيست تا شلوار تنگشان تمام پاهايشان را براي نامحرم نشان دهد بلكه انها يك پيراهن گشاد بلند قبل از اين ايه داشته اند و صورتشان هم پوشيده بوده و سعيشان بر اين بوده كه خود را از شر اشرار بهر وسيله كه شده دور نگه دارند سپس پروردگار از انان درخواست كرده از پارچه هاي گسترده دور خود بگيرند و انها را راهنمائي كرده كه اين كار از هر كار ديگري نزديكتر است تا شناخته شوند بعنوان زن مومني كه غير راغب است در مردان سپس مردان بسراغش نمي ايند تا اسباب اذيتش باشند
به ديگران هم بدهيد
eslaateaton@yahoo.com
فروردین ۱م, ۱۳۸۸ ساعت: ۸:۰۶ ق.ظ
اگر كسي بگويد: اين تخم مرغ تمام اين چيز در طبيعت خودش هست(و نيازي به خالق ندارد) . نمي دانم شما چرا اين عمد را به غير نسبت مي دهيد بگذاريد اين خودش باشد كه حال هاي گذشته را طي مي كند تا به تخم مرغي كه مي بينيم برسد مي گوييم: هر چيزي كه از حالي به حالي مي رود اله نيست يعني خودش براي خودش بس نيست ميگويد روشن كنيد ميگوئيم مگر اين طور نيست كه براي حال دوم كه غير حال اول است خالقي هست ميگويد يقينا همينطور است كه مي گوئيد مي گوئيم خوب چون به اله اي غير از خودش متكي نيست پس خودش خودش را عوض مي كند اما اين محال است چون بايد در يك آن هم حال اولش باشد هم حال اولش نباشد . باشد تا حال دوم را باعث شود كه اگر نباشد يعني اله اي نيست و حال دومي هم نخواهد بود و نباشد تا به جايش حال دوم باشد كه اگر باشد حال دومي كه قرار بود به او باشد نيست .
(اين بيان براي النور ۴۴ . و براي النحل ۱۳ اگر بگويد اين سنگ هاي كوه مثلا فيروزه يا سنگ معمولي كه هميشه جامدند هر دو را من مي گويم خودشان بوده اند مي گوئيم : اگر اين سنگ سياه كه كنار فيروزه است متكي به خودش است و خودش استعداد بودن را دارد پس بايد همه جا پر از آن باشد گفت يقينا همينطور است كه مي گوئيد گفتيم ولي در كنارش بجاي سنگ سياه فيروزه ي آبي است . گفت بله . چون انجا فيرزوه بوده پس سنگ سياه نتوانسته كه انجا باشد گفتيم حالا اگر بگوئي اينچنين فيروزه اي كه بر ان سنگ سياه خيالي تو غالب شده هم متكي بخودش است حرفت باطل است چون مي بايست بر آن تكه ي اول هم غالب باشد در حالي كه خالق فيروزه فيروزه را تا مقداري معلوم خلق كرده و البته اگر مي خواست سنگ سياه اي باقي نمي گذاشت يعني خلق نمي كرد و كل كوه را فيروزه مي كرد)
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حينَ مَوْتِها وَ الَّتي لَمْ تَمُتْ في مَنامِها … (۴۲الزمر) الله ما را از حال بيداري به خواب و از حال خواب به بيداري عوض مي كند اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَراراً … (الغافر۶۴)زمين را محل قرار ما كرده وَ الْأَرْضَ فَرَشْناها … (الذاريات ۴۸) آن را صاف كرده … و سَلَكَ لَكُمْ فيها سُبُلاً …(طه ۵۳)و راههايى در آن كشيده تا هدايت شويم هُوَ الَّذي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ … (يونس ۲۲) در خشكي و دريا منتقلمان مي كند . وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ … (يس ۶۸) بعد از جواني ما را پير و شكسته مي كند آيا تعقل نمي كنيم كه همه چيزمان مال اوست پس ما نبايد براه خودمان برويم بلكه بايد تسليم شويم برايش الَّذي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ … (قريش۴) ما را گرسنه مي كند و سپس سير . در ما ترس مي اندازد و سپس ما را به حال آسودگي عوض مي كند وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ … (المؤمنون۷۸) او آن است كه براي ما گوش و چشم و دل آفريده ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِهِ … (الاحزاب ۴)اوست كه قلب را در سينه ي ما قرار داده أَ فَأَمِنَ الَّذينَ مَكَرُوا السَّيِّئاتِ …(۴۵النحل )…(۴۶)…(۴۷) آيا ما كه گناه كرده ايم خود را از اين ايمن مي دانيم كه الله در زمين فرو كندمان يا عذاب بسويمان بيايد از جايي كه حاليمان نشود يا بگيردمان در رفت و آمدمان و هيچ معجزه اي نتوانيم بكنيم يا بگيردمان با ترس و هول شديد پس ربتان جدا با رافت است و رحيم
* * *
وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ وَ ما تَعْمَلُونَ (۹۶الصافات ) الله خلق كرده شما را و آنچه مي كنيد را
وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى (۴۳النجم)فقط او به خنده مياورد و مي گرياند
وَ لَوْ نَشاءُ لَطَمَسْنا عَلى أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّراطَ فَأَنَّى يُبْصِرُونَ (يس ۶۶)اگر بخواهيم چشمهايشان را كور مي كنيم تا منحرف شوند از راه سپس چطور ببينند
وَ لَوْ نَشاءُ لَمَسَخْناهُمْ عَلى مَكانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطاعُوا مُضِيًّا وَ لا يَرْجِعُونَ (۶۷يس) اگر بخواهيم بلافاصله سر جايشان مسخ(= تبديل به چيز ديگر مثلا مورچه . مثل اصحاب سبت كه پروردگار بعد از نا فرماني و ادامه دادن به چيزي كه از آن نهي شدند انها را به ميمون تبديل كرد(سوره ي اعراف ۱۶۶ ) ) شان مي كنيم تا نتوانند بروند و برگردند
وَ هُوَ الَّذي أَحْياكُمْ ثُمَّ يُميتُكُمْ ثُمَّ يُحْييكُمْ إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ (۶۶الحج )او كسيست كه زنده تان كرد بعد مي ميراندتان بعد زنده تان مي كند انسان بسيار بسيار پوشاننده ي نعمت است
قُلِ اللَّهُ يُحْييكُمْ ثُمَّ يُميتُكُمْ ثُمَّ يَجْمَعُكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (الجاثيه ۲۶)بگو الله زنده تان مي كند سپس مي ميراندتان بعد جمعتان مي كند براي روز بلند شدن شكي در ان نيست ولي بيشتر مردم نمي دانند
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسَلَكَهُ يَنابيعَ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُخْتَلِفاً أَلْوانُهُ ثُمَّ يَهيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَجْعَلُهُ حُطاماً إِنَّ في ذلِكَ لَذِكْرى لِأُولِي الْأَلْبابِ (الزمر ۲۱). آيا نديدي كه الله نازل كرد از آسمان آبي بعد كشاند اش به چشمه هايي در زمين بعد خارج مي كند با آن روئيدني اي متفاوت اند رنگهايش بعد خشك مي شود كه تو مي بيني اش به رنگ زرد نزديك به سياه بعد ريزه ريزه اش مي كند در آن بطور مسلم يادي است براي صاحبان عقل ها .( ياد اين كه او قادر است ما را هم از قبرها خارج كند بعد آنكه پودر و ريزه ريزه مان كرد در زمين. آيا نميبينيم ما را قبلا خلق كرد و چيزي نبوديم)
وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً ذلِكَ ظَنُّ الَّذينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ (۲۷)أَمْ نَجْعَلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّارِ (ص۲۸) و خلق نكرديم آسمان و زمين و آنچه بين آندوست را باطل(يعني انزن نقابدار با حيائي كه دارد قران را حفظ ميكند و انزني كه ايات قران را مسخره ميگيرد و قيامت را و انجور كه دلش (=نه ربش) ميخواهد راه ميرود و با موبايلش ترانه هاي مزخرف ميشنود تا ابد در قبرستانها نگه نميداريم بلكه درمي اوريم براي حساب تا يكي را در درجات بالاي بهشت قرار دهيم و يكي را در درجات پست جهنم برابر عملش) اين گمان كافران است پس واى بر كافران از آتش (۲۷)آيا قرار ميدهيم انهاكه ايمان آوردند و نيكي ها را كردند مثل فسادكاران در زمين يا قرار ميدهيم پروا داران را مثل گناهكاران ؟ (۲۸)
اردیبهشت ۶م, ۱۳۸۸ ساعت: ۱:۴۲ ب.ظ
افرين بچه ي خوبي شدي
مرداد ۲۲م, ۱۳۸۸ ساعت: ۱۱:۳۴ ق.ظ
عالی بود
مرداد ۲۶م, ۱۳۸۸ ساعت: ۱۲:۳۶ ق.ظ
لطفا به این کلوب بیایین و در این مورد و در بحث حقوق زن در اسلام نظر بدین. خیلی حضور دوستان جهت مباحثه لازمه.http://www.cloob.com/club/post/show/clubname/kashifernia/topicid/۱۹۲۶۹۸۲/wrapper/true
آذر ۱م, ۱۳۸۸ ساعت: ۵:۲۹ ق.ظ
I have an iPhone and want a blackberry because my iPhone is super messed up. But i can’t break my contract. Well my parents wont want to. So does AT&T let me just change the internet iphone plan to the internet for the blackberry plan? Without breaking any contracts? Pleaseeee heeeelp. I really need to know if i’m going to stay with an iPhone or switch to Blackberry!
________________
[url=http://unlockiphone۲۲.com/]unlock iphone[/url]
آذر ۵م, ۱۳۸۸ ساعت: ۱:۰۵ ب.ظ
Could someone please explain to me how to download images to my wallpaper on Iphone. Very frustrating thanks.
________________
[url=http://rickblog.ihost.tw/?p=۱۴&cpage=۸۶#comment-۴۳۷۳]unlock iphone ۳g[/url]
آذر ۱۲م, ۱۳۸۸ ساعت: ۴:۳۱ ب.ظ
I see so many different commercials for the iphone and some of them are the ones for the applications. I’m wondering if the apps work on the ipod touch or only on the iphone? Or do only the games work for the ipod touch?
________________
[url=http://unlockiphone۲۲.com]unlock iphone ۳g[/url]
آذر ۱۳م, ۱۳۸۸ ساعت: ۷:۵۷ ب.ظ
I Know you have to pay ۲۰۰$ for the iphone but i know you probably have to pay for your plan and tax charges at that moment or what ? Please help me with this question! I’m in need of an iphone.
________________
[url=http://unlockiphone۲۲.com]unlock iphone[/url]
آذر ۱۵م, ۱۳۸۸ ساعت: ۵:۱۰ ب.ظ
I trade forex on marketiva platform, and I am looking for a good trading manual system I could use to get more pips trading on marketiva mini forex account
________________
[url=http://forexrobot-review.info]automated forex system trading[/url]
آذر ۱۸م, ۱۳۸۸ ساعت: ۵:۲۳ ب.ظ
I would only get the ۴۵۰ anytime minutes plan which I’m guessing is the cheapest plan, if there is something cheaper let me know. I would want ۱,۵۰۰ text messages and obviously the unlimited data it comes with. Ive been searching but different sources tell me different things, some say $۷۵ some say up to $۹۵ a month. Does anyone ahve a plan similar to this for the iphone ۳g that can help and say what their monthly bill looks like?
________________
[url=http://www.likhary.com/member.php?u=۳۹۳۵]unlock iphone[/url]
بهمن ۲۷م, ۱۳۸۸ ساعت: ۴:۵۰ ق.ظ
من اصلا حجاب را تا این حد که شما می گویید قبول ندارم هرچیز جای خود دارد. مگر حجتب جز محدودیت نتیجه ای دیگری هم دارد . بابا دست بردارید از این امی بازیها- نمیخواید پیشرفت کنید. خسته نشدید از بحث هزار ساله و مسخره حجاب-